Sprawozdanie z działalności 2022 r
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZAKŁADU AKTYWNOŚCI
ZAWODOWEJ W RADZIEJOWIE ZA ROK 2022
Radziejów dnia 21 marzec 2023 roku
Spis treści:
1.Wstęp…............................................................................................................................str.3
2. Podstawy prawne funkcjonowania Zakładu....................................................................str.4
3. Przedmiot działalności .………………………………………………………………………………..…………....str.5
5. Zatrudnienie…………………………………………………………………………………………………………..…..str.7
6. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych ….......................................................str.9
7. Działalność rehabilitacyjno-zdrowotna ….......................................................................str.10
8. Budżet ZAZ …… …............................................................................................................str.11
9. Zakładowy Fundusz Aktywności……………….………………………….…………………………………....str.14
10.Transport ……………………………….....................................................................................str.15
11. Podsumowanie ....................................................................................................………str.16
WSTĘP
Zakład Aktywności Zawodowej został utworzony w 2011 roku w celu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych legitymujących się znacznym stopniem niepełnosprawności oraz umiarkowanym stopniem orzeczonym ze szczególnymi schorzeniami. Zakład stwarza możliwość rozwoju zawodowego, społecznego oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Wykonywanie pracy zawodowej przez osobę niepełnosprawną pozwala jej również czuć się użyteczną społecznie oraz określa jej pozycję w hierarchii społecznej. Włączenie osób z niepełnosprawnościami w życie zawodowe stanowi bardzo ważny element kompleksowej rehabilitacji. W przypadku osób niepełnosprawnych praca pełni trzy funkcje: dochodową, rehabilitacyjną i socjalizującą. Praca jest ważnym elementem obrazu własnej osoby i pełni kluczową rolę w konstruowaniu poczucia sensu życia . Zatrudnienie zapobiega wykluczeniu społecznemu.
Główne działania zakładu mają na celu przygotowanie w/w grupy osób niepełnosprawnych do zatrudnienia w zakładach pracy chronionej lub na otwartym rynku pracy. Ponadto Zakład podejmuje działania mające na celu poprawę stanu zdrowia pracowników niepełnosprawnych, a także pomoc w ich usamodzielnieniu społecznym
i zawodowym.
Utworzenie Zakładu i uzyskanie Statusu Zakładu Aktywności Zawodowej związane jest ze spełnieniem określonych warunków, m.in. zatrudnieniem co najmniej 70 % osób niepełnosprawnych z ogólnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie przy zachowaniu wskaźnika zatrudnienia osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności 35 % ogółu zatrudnionych .
PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA ZAKŁADU
Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie rozpoczął działalność 27 grudnia 2011 roku na mocy uchwały Rady Powiatu w Radziejowie Nr VII/41/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie utworzenia Zakładu Aktywności z siedzibą w Radziejowie i nadania Statusu.
Do podstawowych aktów prawnych w zakresie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej należą :
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173, 240 )
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r., poz. 850 )
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 )
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( tj. Dz. U z 2022 r. poz. 530 )
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych ( Dz. U. z 2021 r., poz. 1960 )
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2023 poz. 120, 295 )
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1725, 1747, 1768, 1964, 2414, z 2023 r. poz. 412)
Zgodnie z przyjętym planem działalności Zakładu na rok 2022 udało się osiągnąć wszystkie zaplanowane działania , które zostały przyjęte do realizacji pomimo nałożonego reżimu sanitarnego wynikającego z panującej sytuacji epidemiologicznej oraz wojną na Ukrainie i związanym z tym pogorszeniem otoczenia makroekonomicznego za sprawą oddziaływania zarówno czynników podażowych, jak i popytowych. Zakłócenia w łańcuchu dostaw , wzrostu cen surowców produkcyjnych, ograniczeniach w stosunkach handlowych i sankcje nałożone na nasz kraj
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
W 2022 dla zapewnienia racjonalnej organizacji pracy Zakład stworzył następujące komórki organizacyjne:
- Dział produkcyjno- usługowy, w skład którego wchodzą niżej wymienione sekcje
- Zespół ds. usług gastronomicznych,
- Zespół ds. obsługi hotelu,
- Zespół ds. sprzedaży zewnętrznej,
- Zespół ds. organizacji imprez,
- Zespół ds. wsparcia technicznego,
- Zespoły te ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie wszelkich procesów technologicznych dotyczących zbiorowego żywienia w ramach wymogów określonych przez obowiązujące normy oraz przyjęte na rynku dobre praktyki . Za priorytetowe było również utrzymanie najwyższych standardów obsługowych
w zakresie realizacji dostawy usług hotelarskich, gastronomicznych, cateringowych, serwisu kelnerskiego oraz organizacji wszelkiego typu imprez okolicznościowych .
- Dział administracyjno-biurowy, którego zakres czynności i obowiązków obejmuje przede wszystkim prawidłową organizację zadań związanych z rachunkowością
i sprawozdawczością finansową Zakładu oraz prowadzeniem gospodarki materiałowej i badań możliwości poprawy funkcjonowania poszczególnych komórek Zakładu.
HOTELIK
Hotelik posiada łącznie 13 pokoi dla gości, w tym: 10 pokoi 3 osobowych, 2 pokoje 2 osobowe (w tym jeden przystosowany dla osoby niepełnosprawnej), 1 pokój 1 osobowy. Każdy pokój wyposażony jest w klimatyzację, łazienkę, TV oraz dostęp do Internetu. Przy wejściu do recepcji widnieje ścianka ze zdjęciami artystów, którzy gościli w hotelu. Hotel jest monitorowany i czynny całodobowo. W związku z nadal panującą w kraju epidemią koronawirusa hotel wyposażony jest w odpowiednie środki dezynfekujące oraz przestrzega wszelkie normy reżimu sanitarnego. Od 26 lutego 2022 roku w hotelu kwaterują uchodźcy
z Ukrainy. Łącznie od stycznia do grudnia Holetik przyjął 440 gości hotelowych. Głównie tą liczbę stanowili Ukraińcy.
RESTAURACJA
W dziale restauracyjnym w roku 2022 r. z zaplanowanych imprez było zawartych 60 umów, zrezygnowały 2 osoby, które w ramach zamówionej imprezy odebrały catering na wynos, 378 cateringów na zlecenie oraz cateringi świąteczne. Jednocześnie w w/w okresie restauracja prowadziła także sprzedaż cateringową przygotowywanych przez pracowników kuchni potraw w formie:
- obiadów abonamentowych,
- indywidualnie zamawianych telefonicznie dań dnia,
- obiadów dla uczestników terapii zajęciowej Środowiskowego Domu Samopomocy
w Radziejowie,
- całodziennego wyżywienia dla dzieci z przedszkola w Skibinie,
- cateringów dla klientów indywidualnych,
Zakład Aktywności Zawodowej świadczył usługi przygotowywania posiłków dla osób korzystających ze szkoleń zorganizowanych przez Centrum Integracji Społecznej CISTOR w Toruniu.
PUNKT MAŁEJ GASTRONOMII
We wrześniu 2022 roku, dzięki uprzejmości Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pana Sebastiana Jankiewicza Zakład Aktywności Zawodowej mógł poszerzyć swoja działalność o dodatkowy Punkt Małej Gastronomii przy ul Szpitalnej w Radziejowie. Początkowo umowa najmu pomieszczenia podpisana została do końca roku 2022, obecnie jest przedłużona do końca roku 2023. W naszej ofercie można znaleźć produkty z naszej kuchni tj. świeże sałatki, zapiekanki, domowe wypieki, ciasta na zamówienie jak również obiady dnia po wcześniejszym zamówieniu. Poza tym pracownicy jak i pacjenci szpitala mają możliwość zaopatrzyć się w niezbędne artykuły. Cały czas staramy się poszerzać nasz asortyment, aby zadowolić naszych klientów. Zakład Aktywności Zawodowej prowadzi nadal punkty małej gastronomii- przy dworcu PKS oraz w budynku Urzędu Miasta w Radziejowie. Punkty małej gastronomii mieszczące się przy dworcu PKS oraz w Urzędzie Miasta otwarte były od poniedziałku do piątku. Można w nich zakupić dania typu Fast-food przyrządzanych na bieżąco z półproduktów przygotowywanych przez pracowników kuchni. W ofercie sprzedaży znajdą się m.in. zapiekanki, hamburgery i hot dogi. W okresie letnim można było również zakupić własnoręcznie przygotowywane gofry z różnymi dodatkami, a w okresie zimowym porcję gorącego bigosu lub fasolki po bretońsku. Punkty prowadziły również sprzedaż kawy, herbaty oraz napojów gazowanych i wody mineralnej. Można w nim także nabyć wyroby cukiernicze przygotowywane przez pracowników kuchni m.in. pączki, rogaliki i drożdżówki. W punktach gastronomicznym prowadzona jest również obsługa toalet publicznych. W stałej ofercie są również realizowane usługi kserograficzne.
ZATRUDNIENIE
31 grudnia 2022 roku ogółem zatrudnionych w Zakładzie było 76 osoby , w tym 16 osób z personelu i 60 osób z niepełnosprawnościami, w tym 1 osoba przebywająca na urlopie wychowawczym ( 36 zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w tym 1 osoba przebywająca na urlopie wychowawczym i 24 osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności).Wskaźnik zatrudnienia wynosił zatem 78,96% osób niepełnosprawnych do ogółu zatrudnionych w zakładzie i 31,62 % z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności do ogółu zatrudnionych. Do wyliczenia wskaźników nie wlicza się osoby przebywającej na urlopie wychowawczym.
Stan zatrudnienia przedstawiał się następująco:
- Personel Zakładu – 16 osób ( 15,25 etatu) :
- Główny księgowy – 1 osoba - wymiar etatu 1,
- specjalista ds. kadrowych i płac – 1 osoba - wymiar etatu 1,
- specjalista ds. obsługi hotelu i wsparcia technicznego – 1 osoba -wymiar etatu 1,
- referent ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych – 1 osoba -wymiar etatu 1,
- referent ds. organizacji imprez, marketingu i sprzedaży- 1 osoba- wymiar etatu 1,
- referent ds. administracyjno-biurowych – 1 osoba- wymiar etatu 1
- zaopatrzeniowiec – 1 osoba -wymiar etatu 1,
- kierowca autobusu- 1 osoba wymiar etatu 1 ,
- kucharz – 2 osoby -wymiar etatu 1,
- recepcjonista -wymiar etatu 1,
- pielęgniarka – 1 osoba- wymiar etatu 0,25,
- pomoc administracyjna – 3 osoby -wymiar etatu 1,
- recepcjonista -1 osoba – wymiar etatu 1
- pracownik I stopnia wykonujący prace w ramach robót publicznych- 1 osoba –wymiar etatu 1
Wolne miejsca pracy : dyrektor , księgowy, szef kuchni.
- Pracownicy działu produkcyjno-usługowego – osoby z niepełnosprawnościami zaliczonymi do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności – 60 osób ( 33,25 etatu w tym 1 osoba na 0,8 etatu pozostałe na 0,55 etatu ) zatrudnieni na stanowiskach: sprzedawca, kucharz, pomoc kuchenna, kelner, praczka/prasowaczka, recepcjonista, pokojowy, sprzątacz, robotnik gospodarczy.
Dynamika zatrudnienia
1) Dział administracyjny:
.W 2022 roku w dalszym ciągu wakat na stanowisko dyrektora, szefa kuchni i księgowego.
Rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę – 1 osoba na stanowisku kierowcy.
Rozwiązanie umowy o pracę z upływem czasu na jaki okres została zawarta ( po stronie pracownika ) – 1 osoba na stanowisku kucharza .
Zakład współpracował z Powiatowym Urzędem Pracy w Radziejowie i korzystał
z oferowanych form wsparcia w zakresie zatrudnienia tj. staż -1 osoba, pracę w ramach robót publicznych świadczyła 2 osoby (1 – pomoc administracyjna), z którą została podpisana umowa na czas określony.
- staż organizowany przez PUP ze środków Funduszu Pracy
- staż organizowany przez PUP ze środków PFRON dla osoby niepełnosprawnej
- staż organizowany przez PUP dla osoby bezrobotnej
- Dział produkcyjno-usługowy
W 2022 roku z 4 osobami zostały zawarte nowe umowy ( w tym z : 2 osobami
ze znacznym stopniem niepełnosprawności).
Z 2 osobami został rozwiązany stosunek pracy ( w tym 1 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w wyniku:
1) wypowiedzenia przez pracownika - 1 osoba bez podania przyczyny
2) z upływem czasu na jaki umowa została zawarta – 2 osoby
3) zgon pracownika - 1 osoba
AKTYWIZACJA ZAWODOWA I SPOŁECZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Sytuacja społeczno-ekonomiczna poszczególnych grup społecznych, w tym także osób niepełnosprawnych jest pochodną sytuacji na rynku pracy. Niestabilność i brak pracy, rosnące wymagania i ogromna konkurencja bezpośrednio wpływają także na ich życie. Chociaż bezrobocie i problemy ze znalezieniem i utrzymaniem pracy dotyczą wielu ludzi, to osoby niepełnosprawne te trudności dotykają najbardziej. Z uwagi na dysfunkcje i problemy z realizowaniem określonych zadań a także społeczne i mentalne bariery osoby niepełnosprawne są szczególną kategorią społeczną. Ich funkcjonowanie jest często bardzo utrudnione. Brak pełnej sprawności psychicznej i fizycznej i wynikające z nich ograniczenia nie muszą jednak oznaczać dla tych osób społecznej i zawodowej izolacji. Dla państwa wynika stąd konieczność zapewnienia całościowego wsparcia w różnych obszarach życia.
Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie uświadamia osobom niepełnosprawnym, iż niepełnosprawność nie skazuje ludzi na bezradność i bierność zawodową. Niejednokrotnie jednak trudności, jakie wiążą się z wyborem zawodu, przygotowaniem do pracy zawodowej, jej uzyskaniem i utrzymaniem, skutecznie potrafią zniechęcić osoby niepełnosprawne do aktywności w obszarze zawodowym. Tym samym osoby niepełnosprawne w porównaniu z osobami sprawnymi nie zawsze są równorzędnymi uczestnikami rynku pracy. Co więcej, mają na swojej ścieżce zawodowej więcej barier do pokonania. Często z uwagi na rodzaj dysfunkcji wymagają też specjalnego dostosowania miejsca pracy. Są również adresatami specjalistycznych działań, których celem jest udzielenie im wsparcia we wchodzeniu na rynek pracy i utrzymaniu się na nim, np. poprzez usługi poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, szkolenia czy przekwalifikowania. Dzięki nabytym umiejętnościom i wiedzy pracownicy mają możliwość sprostać stawianym im wyzwaniom. W zakresie pomocy społecznej – ZAZ w Radziejowie udzielił pomocy finansowej swoim pracownikom niepełnosprawnym z Zakładowego Funduszu Aktywności Zawodowej, opłacając zakup leków, sprzętów rehabilitacyjnych, turnusów rehabilitacyjnych. W lipcu zorganizowany został jednodniowy wyjazd do Sopotu, w ramach ww. funduszu , a w sierpniu trzydniowa wycieczka do Kazimierza Dolnego, Sandomierza i Lublina.
DZIAŁALNOŚC REHABILITACYJNO – ZDROWOTNA
Dla każdego pracownika utworzony był Indywidualny Program Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, który tworzony był przy udziale Rady Programowej. Do grudnia 2022 roku odbyło się 23 posiedzeń Rady Programowej.
Raz w roku Rada Programowa dokonuje oceny efektów rehabilitacji w tym sprawności zawodowej, społecznej i ruchowej. Każda zatrudniona osoba zgodnie z zawarta umową miała zapewnione 60 min rehabilitacji w danym dniu pracy.
Rehabilitacja ruchowa osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym i umiarkowanym może być wydłużona do 2 godz. w razie potrzeby wykonania rehabilitacji osoby niepełnosprawnej.
Osoby niepełnosprawne wykonywały ćwiczenia dostosowane do ich możliwości
w zależności od jednostki chorobowej np. :
-ćwiczenia ogólnousprawniające
-ćwiczenia na materacu
-ćwiczenia z przyborami
-ćwiczenia na przyrządach(rowerek, atlas, bieżnia, orbitrek)
-zabiegi prądami (elektroterapia)
-światłolecznictwo lampą sollux
-masaż ręczny
-ćwiczenia w UGLU
-fotel masujący-relaksacyjny
-muzykoterapia
Efekty rehabilitacji i postępy były różne. U niektórych osób niepełnosprawnych jest ten sam etap ciągłej rehabilitacji bez zmian, a u nielicznych osób niepełnosprawnych widać poprawę, ale na krótki okres gdyż dolegliwości bólowe powracają i się nasilają.
Osoby z niepełnosprawnością wykazują nieraz niechęć do ćwiczeń i zgłaszają rehabilitantowi złe samopoczucie i proszą o odpoczynek oraz wyciszenia się
BUDŻET ZAKŁADU W 2021 ROKU
PRZYCHODY
Łączna kwota na funkcjonowanie Zakładu w 2022 roku wyniosła :
3 928 575,61 zł, w tym :
- 1 710 000,00 zł – roczne dofinansowanie Zakładu ze środków PFRON na 2022
w ramach podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego ( przekazane w dwóch półrocznych ratach) - 220 034,00 zł – dotacja Starostwa Powiatowego wynikająca z podpisanej umowy
z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko- Pomorskiego ( przekazana
w 12 miesięcznych ratach ) - 270 000,00 zł – dofinansowanie z PFRON w ramach programu SODIR
- 30 000,00 zł –dotacja ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- 0 zł – rekompensata Covid- 19
- 19 922,25zł – przychód finansowy np. odsetki
- 23 881,04 zł – pozostałe przychody np. ubezpieczenia
- 1 654 738,32 zł – całkowity przychód uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej
Przychody Zakładu Aktywności Zawodowej w 2022 roku
Powyższy wykres ma na celu zobrazowanie jak ogólna całość przychodów uzyskanych w 2022 roku dzieli się na poszczególne wpływy.
Na całkowity przychód w wysokości 1 654 738,32 zł uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej składa się :
- 1 216 674,44 zł – przychód z usług gastronomicznych, w tym pobyt uchodźców
z Ukrainy – 703 410,00zł - 10 282,38 zł – przychód z usług hotelowych
- 4 593,49 zł - wynajem sali konferencyjnej
- 2 273,58 zł – przychód z toalet
- 111,38 zł – przychód z usługi ksero
- 188 145,59 zł – przychód z restauracji
- 10 656,40 zł – przychód z punktu PKS
- 81 831,52 zł – przychód ze sklepiku w Urzędzie Miasta
- 126 591,00 zł – bon turystyczny
- 61 201,54 zł – przychód z punktu szpital
KOSZTY
Łączna kwota wydatków poniesionych przez Zakład w 2022 roku wyniosła 3 900 667,56 zł
W ramach poniesionych wydatków rozdysponowano w całości dotację z PFRON, Starostwa Powiatowego, budżetu Województwa Kujawsko- Pomorskiego oraz środków SODIR.
Wynik finansowy za rok 2022 wynosi 27 908,05 zł
Przychód z działalności usługowej Zakładu Aktywności Zawodowej w Radziejowie w poszczególnych latach kształtował się następująco :
Rok 2011 – 0 zł
Rok 2012 – 322 260,89 zł
Rok 2013 – 524 292,86 zł
Rok 2014 – 563 330,60 zł
Rok 2015 – 561 428,66 zł
Rok 2016 – 720 908,53 zł
Rok 2017 – 763 332,58 zł
Rok 2018 – 890 016,89 zł
Rok 2019 – 789 356,11 zł
Rok 2020 ˗˗ 633 302,90 zł
Rok 2021 ˗˗ 904 931,71 zł
Rok 2022- 1 654 738,32 zł
Przychody Zakładu Aktywności Zawodowej w latach 2011-2022 – poniższy wykres przedstawia ewolucję przychodów Zakładu osiągniętych z dotacji oraz działalności usługowej.