Biuletyn Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Chełmie


Wersja: 1
Data utworzenia: 2024-03-26 14:56:41
Autor: Pogodzińska Agata
Data modyfikacji: 2024-03-26 14:56:41
Zmodyfikował(a): Pogodzińska Agata

Sprawozdanie z działalności Zakładu Aktywności w Radziejowie za 2023 r

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZAKŁADU AKTYWNOŚCI

ZAWODOWEJ W RADZIEJOWIE ZA ROK 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radziejów dnia 21 marzec 2024 roku

 

 

Spis treści:

1.Wstęp…............................................................................................................................str.3

2. Podstawy prawne funkcjonowania Zakładu....................................................................str.4

3. Przedmiot działalności .………………………………………………………………………………..…………....str.5

5. Zatrudnienie…………………………………………………………………………………………………………..…..str.7

6. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych ….......................................................str.9

7. Działalność rehabilitacyjno-zdrowotna ….......................................................................str.10

8. Budżet ZAZ …… …............................................................................................................str.11

9. Zakładowy Fundusz Aktywności……………….………………………….…………………………………....str.14

10.Transport ……………………………….....................................................................................str.15

11. Podsumowanie ....................................................................................................………str.16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

Zakład Aktywności Zawodowej został utworzony w 2011 roku w celu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych legitymujących się znacznym stopniem niepełnosprawności oraz umiarkowanym stopniem orzeczonym ze szczególnymi schorzeniami. Zakład stwarza możliwość rozwoju zawodowego, społecznego oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Wykonywanie pracy zawodowej przez osobę niepełnosprawną pozwala jej również czuć się użyteczną społecznie oraz określa jej pozycję w hierarchii społecznej. Włączenie osób z niepełnosprawnościami w życie zawodowe stanowi bardzo ważny element kompleksowej rehabilitacji. W przypadku osób niepełnosprawnych praca pełni trzy funkcje: dochodową, rehabilitacyjną i socjalizującą. Praca jest ważnym elementem obrazu własnej osoby i pełni kluczową rolę w konstruowaniu poczucia sensu życia . Zatrudnienie zapobiega wykluczeniu społecznemu.

Główne działania zakładu mają na celu przygotowanie w/w grupy osób niepełnosprawnych do zatrudnienia w zakładach pracy chronionej lub na otwartym rynku pracy. Ponadto Zakład podejmuje działania mające na celu poprawę stanu zdrowia pracowników niepełnosprawnych, a także pomoc w ich usamodzielnieniu społecznym
i zawodowym.

Utworzenie Zakładu i uzyskanie Statusu Zakładu Aktywności Zawodowej związane jest ze spełnieniem określonych warunków, m.in. zatrudnieniem co najmniej 70 % osób niepełnosprawnych z ogólnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie przy zachowaniu wskaźnika zatrudnienia osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności 35 % ogółu zatrudnionych .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA ZAKŁADU

 

Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie rozpoczął działalność 27 grudnia 2011 roku na mocy uchwały Rady Powiatu w Radziejowie Nr VII/41/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie utworzenia Zakładu Aktywności z siedzibą w Radziejowie i nadania Statusu.

Do podstawowych aktów prawnych w zakresie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej należą :

 

  • Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173, 240 )
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r., poz. 850 )
  • Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1526)
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( tj. Dz. U z 2022 r. poz. 530 )
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych ( Dz. U. z 2021 r., poz. 1960 )
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2023 poz. 120, 295 )
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1725, 1747, 1768, 1964, 2414, z 2023 r. poz. 412)

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z przyjętym planem działalności Zakładu na rok 2023 udało się osiągnąć wszystkie zaplanowane działania, które zostały przyjęte do realizacji pomimo nałożonego reżimu sanitarnego wynikającego z panującej sytuacji epidemiologicznej oraz wojną na Ukrainie i związanym z tym pogorszeniem otoczenia makroekonomicznego za sprawą oddziaływania zarówno czynników podażowych, jak i popytowych. Zakłócenia
w łańcuchu dostaw , wzrostu cen surowców produkcyjnych, ograniczeniach w stosunkach handlowych i sankcje nałożone na nasz kraj

 

 

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI

 

W 2023 dla zapewnienia racjonalnej organizacji pracy Zakład stworzył następujące komórki organizacyjne:

  1. Dział produkcyjno- usługowy, w skład którego wchodzą niżej wymienione sekcje
  • Zespół ds. usług gastronomicznych,
  • Zespół ds. obsługi hotelu,
  • Zespół ds. sprzedaży zewnętrznej,
  • Zespół ds. organizacji imprez,
  • Zespół ds. wsparcia technicznego,
  • Zespoły te ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie wszelkich procesów technologicznych dotyczących zbiorowego żywienia w ramach wymogów określonych przez obowiązujące normy oraz przyjęte na rynku dobre praktyki . Za priorytetowe było również utrzymanie najwyższych standardów obsługowych
    w zakresie realizacji dostawy usług hotelarskich, gastronomicznych, cateringowych, serwisu kelnerskiego oraz organizacji wszelkiego typu imprez okolicznościowych .
  1. Dział administracyjno-biurowy, którego zakres czynności i obowiązków obejmuje przede wszystkim prawidłową organizację zadań związanych z rachunkowością
    i sprawozdawczością finansową Zakładu oraz prowadzeniem gospodarki materiałowej i badań możliwości poprawy funkcjonowania poszczególnych komórek Zakładu.

 

 

HOTELIK

Hotelik posiada łącznie 13 pokoi dla gości, w tym: 10 pokoi 3 osobowych, 2 pokoje 2 osobowe (w tym jeden przystosowany dla osoby niepełnosprawnej), 1 pokój 1 osobowy. Każdy pokój wyposażony jest w klimatyzację, łazienkę, TV oraz dostęp do Internetu. Przy wejściu do recepcji widnieje ścianka ze zdjęciami artystów, którzy gościli w hotelu. Hotel jest monitorowany i czynny całodobowo. Hotel wyposażony jest w odpowiednie środki dezynfekujące oraz przestrzega wszelkie normy reżimu sanitarnego. Na pomocy porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Radziejowie nasz Hotelik gości Uchodźców
z Ukrainy tj. 252 osób. Przyjeliśmy również 100 osób tj. gości indywidualnych.

 

RESTAURACJA

W dziale restauracyjnym w roku 2023r z zaplanowanych imprez było zawartych 51 umów, 280 cateringów na zlecenie oraz cateringi świąteczne (Tłusty Czwartek, Wielkanoc, Boże Narodzenie). Jednocześnie promowaliśmy Zakład Aktywności Zawodowej podczas imprez terenowych takich jak m.in. Święto Powiatu Radziejowskiego, Bieg Południowy, II Ogólnopolski Zlot Poszukiwaczy na których wystawialiśmy do sprzedaży swoje własnoręcznie robione wypieki oraz gofry i produkty typu Fast-food. Dodatkowo w/w okresie restauracja prowadziła sprzedaż cateringową przygotowywanych przez pracowników kuchni potraw w formie:

- obiadów abonamentowych,

- indywidualnie zamawianych telefonicznie dań dnia,

- obiadów dla uczestników terapii zajęciowej Środowiskowego Domu Samopomocy
w Radziejowie,

- całodziennego wyżywienia dla dzieci z przedszkola w Skibinie,

- obiadów dla Dziennego Domu Seniora w Osięcinach,

- obiadów dla młodzieży Zespołu Szkół Mechanicznych w Radziejowie

- cateringów dla klientów indywidualnych,

Zakład Aktywności Zawodowej świadczył również usługi przygotowywania posiłków dla osób korzystających ze szkoleń zorganizowanych przez Centrum Integracji Społecznej CISTOR

w Toruniu. W grudniu 2023r. podpisaliśmy roczną umowę na wyżywienie uczestników Dziennego Domu Seniora w Dobrem.

 

 

PUNKT MAŁEJ GASTRONOMII

Zakład Aktywności Zawodowej prowadził w 2023r punkty małej gastronomii- przy dworcu PKS, szpitalu i budynku Urzędu Miasta w Radziejowie. Wszystkie wymienione punkty małej gastronomii otwarte były od poniedziałku do piątku. Można w nich było zakupić dania typu Fast-food przyrządzane na bieżąco z półproduktów przygotowywanych przez pracowników kuchni. W ofercie sprzedaży znajdowały się m.in. zapiekanki, hamburgery i hot dogi.
W okresie letnim można było dodatkowo zakupić własnoręcznie przygotowywane gofry
z różnymi dodatkami, a w okresie zimowym porcję gorącego bigosu lub fasolki po bretońsku. Punkty prowadziły również sprzedaż kawy, herbaty oraz napojów gazowanych i wody mineralnej. Można w nich było także nabyć wyroby cukiernicze przygotowywane przez pracowników kuchni m.in. pączki, rogaliki i drożdżówki. W punktach gastronomicznych prowadzona była również obsługa toalet publicznych. W stałej ofercie realizowane są także usługi kserograficzne. We wrześniu 2023r. został zamknięty punkt gastronomiczny ZAZ przy ul. Brzeskiej 25 w Radziejowie, który przynosił zakładowi bardzo niskie dochody. Spowodowane to było między innymi tym, że w pobliżu otwarty został pasaż handlowy,
w którym można było zakupić podobne produkty. W związku z zamknięciem znacznie rozszerzyliśmy asortyment naszych pozostałych punktów gastronomicznych o nowe produkty spożywcze, artykuły chemiczne, sałatki, dietetyczne deserki oraz własnoręcznie przygotowywane wypieki zakładu. Postawiliśmy również na możliwość dostarczania do punktów wcześniej zamówionych obiadów dnia, co zostało mile przyjęte

w szczególności przez pacjentów i pracowników szpitala w Radziejowie. Cały czas staramy się poszerzać nasz asortyment, aby zadowolić naszych klientów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZATRUDNIENIE

31 grudnia 2023 roku ogółem zatrudnionych w Zakładzie było 79 osób , w tym 18 osób
z personelu i 61 osób z niepełnosprawnościami, w tym 1 osoba przebywająca na urlopie wychowawczym( 36 zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w tym 1 osoba przebywająca na urlopie wychowawczymi 25 osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności).Wskaźnik zatrudnienia wynosił zatem 76,92 % osób niepełnosprawnych do ogółu zatrudnionych w zakładzie i 32,05% z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności do ogółu zatrudnionych. Do wyliczenia wskaźników nie wlicza się osoby przebywającej na urlopie wychowawczym.

Stan zatrudnienia przedstawiał się następująco:

  1. Personel Zakładu – 18 osób ( 17,05 etatu) :

- Główny księgowy – 1 etat ,

- specjalista ds. kadrowych i płac – 1 etat ,

- specjalista ds. obsługi hotelu i wsparcia technicznego – 1 etat,

- referent ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych – 1 etat,

- referent ds. organizacji imprez, marketingu i sprzedaży– 1 etat,

- referent ds. administracyjno-biurowych - 1 etat

- zaopatrzeniowiec – 1 etat,

- kierowca autobusu- 2 etaty (2 osoby),

- kucharz – 3,8 etatu (3 osoby – 1 etat i 1 osoba - 0,8 etatu),

- pielęgniarka – 0,25 etatu (1 osoba),

- pomoc administracyjna –3 etaty,

- recepcjonista -1 osoba – wymiar etatu 1

 

Wolne miejsca pracy : dyrektor , księgowy, szef kuchni, specjalista ds. koordynacji

  1. Pracownicy działu produkcyjno-usługowego – osoby z niepełnosprawnościami zaliczonymi do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności – 60 osób
    (33,25 etatu w tym 1 osoba na 0,8 etatu pozostałe na 0,55 etatu ) i 1 osoba w wymiarze 0,55 etatu przebywająca na urlopie wychowawczym. Pracownicy działu produkcyjno-usługowego są zatrudnieni na stanowiskach: sprzedawca, kucharz, pomoc kuchenna, kelner, praczka/prasowaczka, recepcjonista, pokojowy, sprzątacz, robotnik gospodarczy.

Dynamika zatrudnienia

  1. Dział administracyjny:

W 2023 roku w dalszym ciągu wakat na stanowisko dyrektora, szefa kuchni i księgowego oraz na nowo utworzonym stanowisku tj. specjalisty ds. koordynacji.

W 2023 roku rozwiązana była 1 umowa o pracę z okresem wypowiedzenia ( po stronie pracownika ) – na stanowisku kierowcy.
Zawarto 5 umów o pracę z nowymi pracownikami, i tak:

- z dwoma pracownikami na stanowisku kierowcy,
- z dwoma pracownikami na stanowisku kucharza,
- z jednym pracownikiem na stanowisku pomocy administracyjnej w ramach zobowiązania
wynikającego z zawartego porozumienia z PUP.

 

Zakład współpracował z Powiatowym Urzędem Pracy w Radziejowie i korzystał
z oferowanych form wsparcia w zakresie zatrudnienia tj.

1.organizację stażu - 6 osób, tj. - staż organizowany przez PUP dla osoby bezrobotnej - 5 osób,

- staż organizowany przez PUP w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw
i Pomorza 2021-2027 – 1 osoba.

  1. Organizacja robót publicznych (pomoc administracyjna)- 1 osoba.
    W związku z rezygnacją osoby z pracy zatrudniono drugą osobę na czas trwania zawartego porozumienia, z którą po zakończeniu robot publicznych została podpisana umowa na czas określony.

 

  1. Dział produkcyjno-usługowy

W 2023 roku z 6 osobami zostały zawarte nowe umowy ( w tym z 4 osobami
ze znacznym stopniem niepełnosprawności).

Z 4 osobami został rozwiązany stosunek pracy ( w tym 3 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w wyniku:
1) wypowiedzenia przez pracownika - 1 osoba bez podania przyczyny

2) z upływem czasu na jaki umowa została zawarta – 2 osoby

3) zgon pracownika-1 osoba.

 

 

AKTYWIZACJA ZAWODOWA I SPOŁECZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Sytuacja społeczno-ekonomiczna poszczególnych grup społecznych, w tym także osób niepełnosprawnych jest pochodną sytuacji na rynku pracy. Niestabilność i brak pracy, rosnące wymagania i ogromna konkurencja bezpośrednio wpływają także na ich życie. Chociaż bezrobocie i problemy ze znalezieniem i utrzymaniem pracy dotyczą wielu ludzi, to osoby niepełnosprawne te trudności dotykają najbardziej. Z uwagi na dysfunkcje i problemy z realizowaniem określonych zadań a także społeczne i mentalne bariery osoby niepełnosprawne są szczególną kategorią społeczną. Ich funkcjonowanie jest często bardzo utrudnione. Brak pełnej sprawności psychicznej i fizycznej i wynikające z nich ograniczenia nie muszą jednak oznaczać dla tych osób społecznej i zawodowej izolacji. Dla państwa wynika stąd konieczność zapewnienia całościowego wsparcia w różnych obszarach życia.

Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie uświadamia osobom niepełnosprawnym, iż niepełnosprawność nie skazuje ludzi na bezradność i bierność zawodową. Niejednokrotnie jednak trudności, jakie wiążą się z wyborem zawodu, przygotowaniem do pracy zawodowej, jej uzyskaniem i utrzymaniem, skutecznie potrafią zniechęcić osoby niepełnosprawne do aktywności w obszarze zawodowym. Tym samym osoby niepełnosprawne w porównaniu z osobami sprawnymi nie zawsze są równorzędnymi uczestnikami rynku pracy. Co więcej, mają na swojej ścieżce zawodowej więcej barier do pokonania. Często z uwagi na rodzaj dysfunkcji wymagają też specjalnego dostosowania miejsca pracy. Są również adresatami specjalistycznych działań, których celem jest udzielenie im wsparcia we wchodzeniu na rynek pracy i utrzymaniu się na nim, np. poprzez usługi poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, szkolenia czy przekwalifikowania. Dzięki nabytym umiejętnościom i wiedzy pracownicy mają możliwość sprostać stawianym im wyzwaniom. W zakresie pomocy społecznej – ZAZ w Radziejowie udzielił pomocy finansowej swoim pracownikom niepełnosprawnym z Zakładowego Funduszu Aktywności Zawodowej, opłacając zakup leków, sprzętów rehabilitacyjnych, turnusów rehabilitacyjnych. W lipcu zorganizowany został jednodniowy wyjazd do Gdyni, w ramach ww. funduszu , a w sierpniu trzydniowa wycieczka do Pragi, Skalnego Miasta i Karpacza.

 

W organizowaniu dla osób niepełnosprawnych różnych form pracy zawodowej należy kierować się zasadami rehabilitacji zawodowej:

1. Wykonywanie pracy zawodowej przez osobę niepełnosprawną uwarunkowane jest możliwością wykonywania różnych czynności, stopniem indywidualnej sprawności, specjalnych zdolności i umiejętności, cech osobowości. Należy pamiętać, że żadna praca nie wymaga od człowieka, który ma ją wykonywać pełnej sprawności. Istnieją prace o różnej skali wymagań. Jedne wymagają wysokiej sprawności fizycznej lub manualnej, inne intelektualnej lub specjalnej zdolności i umiejętności, a nawet określonych cech osobowości. Osoby niepełnosprawne na skutek uszkodzenia organizmu nie tracą wszystkich możliwości, zachowując umiejętności wykonywania. Wyjątki stanowią osoby niepełnosprawne całkowicie niezdolne do pracy i na skutek poważnego uszkodzenia i znacznego obniżenia

sprawności organizmu.

2. Osoby niepełnosprawne mają możliwość uruchomienia pewnych mechanizmów kompensacyjnych. Kompensacja polega na zastąpieniu uszkodzonych lub zaburzonych sprawności organizmu przez inne czynności. U podstaw kompensacji leży fakt, że organizm ludzki charakteryzuje się pewną dynamiką i zdolnością adaptacji do zaistniałych zmian. Dysponuje on także rezerwami, które mogą być uruchomione i wykorzystywane w razie potrzeby.

3. Istnieją możliwości adaptacji stanowiska i miejsca pracy stosownie do potrzeb pracownika niepełnosprawnego. Adaptacja stanowiska i miejsca pracy obejmuje:

• fizyczną adaptację stanowiska i miejsca pracy, dokonanie zmian lub modyfikacji polegających na zastosowaniu dodatkowych elementów, dodatkowego oprzyrządowania, zlikwidowania barier architektonicznych;

• wyposażenie pracownika niepełnosprawnego w odpowiedni, dostosowany do rodzaju niepełnosprawności sprzęt rehabilitacyjny, umożliwiający wykonywanie czynności i zadań zawodowych.

Niepełnosprawność prowadzi do ograniczeń w pełnieniu określonych funkcji społecznych, do których należy niezależność ekonomiczna i integracja społeczna. Rehabilitacja zawodowa według Międzynarodowej Organizacji Pracy jest częścią ogólnego procesu rehabilitacji i polega na udzielaniu osobie niepełnosprawnej takich usług, jak: poradnictwo zawodowe, szkolenie zawodowe i zatrudnienie w celu umożliwienia uzyskania, utrzymania i awansu
w odpowiedniej pracy, a przez to integracji lub reintegracji w życie społeczne.

Rehabilitacja zawodowa przebiega wieloetapowo, rozpoczyna się oceną zdolności do pracy

i poradą doradcy zawodowego, a następnie polega na przygotowaniu do pracy, utrzymaniu tej osoby w miejscu pracy i uzyskania przez nią ewentualnego awansu zawodowego

 

 

DZIAŁALNOŚC REHABILITACYJNO – ZDROWOTNA

Dla każdego pracownika utworzony był Indywidualny Program Rehabilitacji Społecznej
i Zawodowej, który tworzony był przy udziale Rady Programowej. Do grudnia 2023 roku odbyło się 32 posiedzeń Rady Programowej.

Raz w roku Rada Programowa dokonuje oceny efektów rehabilitacji w tym sprawności zawodowej, społecznej i ruchowej. Każda zatrudniona osoba zgodnie z zawarta umową miała zapewnione 60 min rehabilitacji w danym dniu pracy.

Rehabilitacja ruchowa osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym i umiarkowanym może być wydłużona do 2 godz. w razie potrzeby wykonania rehabilitacji osoby niepełnosprawnej.

Osoby niepełnosprawne wykonywały ćwiczenia dostosowane do ich możliwości
w zależności od jednostki chorobowej np. :

-ćwiczenia ogólnousprawniające

-ćwiczenia na materacu

-ćwiczenia z przyborami

-ćwiczenia na przyrządach(rowerek, atlas, bieżnia, orbitrek)

-zabiegi prądami (elektroterapia)

-światłolecznictwo lampą sollux

-masaż ręczny

-ćwiczenia w UGLU

-fotel masujący-relaksacyjny

-muzykoterapia

Osoby z niepełnosprawnością miały możliwość korzystania ze spotkań indywidualnych
z doradcą zawodowym, gdzie wspólnie z pracownikiem dokonuje przeglądu jego wykształcenia, przebytych szkoleń, doświadczenia zawodowego, zainteresowań, umiejętności , cech osobistych i możliwości fizycznych.

Doradca zawodowy pomaga pracownikom w przeglądaniu i weryfikacji ofert pracy oraz przygotowaniu rozmów kwalifikacyjnych.

Rehabilitacja osób z nie[pełnosprawnością jest złożonym, wieloetapowym
i wielowymiarowym procesem zmierzającym do maksymalnego usprawnienia osób dotkniętych niepełnosprawnością.

Zajęcia rehabilitacyjne odbywały się poza czasem ich pracy. W zależności od rodzaju niepełnosprawności zajęcia zostały dobrane pod kątem indywidualnym tj. indywidualny program rehabilitacji. Rehabilitacja obejmowała w szczególności zajęcia relaksacyjne – muzykoterapię czyli odpoczynek na oczyszczenie głowy z negatywnych myśli oraz wyciszenie się.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BUDŻET ZAKŁADU W 2023 ROKU

 

PRZYCHODY

Łączna kwota na funkcjonowanieZakładu w 2023 roku wyniosła :

4 173 452,71 zł,w tym :

 

  • 1 920 000,00 zł – roczne dofinansowanie Zakładu ze środków PFRON na 2023
    w ramach podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego ( przekazane w dwóch półrocznych ratach)
  • 253 367,00zł – dotacja StarostwaPowiatowego wynikająca z podpisanej umowy
    z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko- Pomorskiego ( przekazana
    w 12 miesięcznych ratach )
  • 270 000,00 zł – dofinansowanie z PFRON w ramach programu SODIR
  • 43 000,00zł –dotacja ze środkówWojewództwaKujawsko-Pomorskiego
  • 0 zł – rekompensata Covid- 19
  • 21 213,07zł – przychód finansowy np. odsetki
  • 21 529,74 zł – pozostałe przychody np. ubezpieczenia
  • 1 644 342,90 zł – całkowity przychód uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przychody Zakładu Aktywności Zawodowej w 2023 roku

Powyższy wykres ma na celu zobrazowanie jak ogólna całość przychodów uzyskanych w 2023 roku dzieli się na poszczególne wpływy.

 

 

Na całkowity przychód w wysokości 1 644 342,90 zł uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej składa się :

  • 1 019 719,41 zł – przychód z usług gastronomicznych
  • 45 236,04 zł – przychód z usług hotelowych
  • 3 032,50 zł - wynajem sali konferencyjnej
  • 925,44 zł – przychód z toalet
  • 687,81 zł – przychód z usługi ksero
  • 194 569,96 zł – przychód z restauracji
  • 2 635,69 zł – przychód z punktu PKS
  • 83 716,91 zł – przychód ze sklepiku w Urzędzie Miasta
  • 48 201,31,00 zł – bon turystyczny
  • 245 617,83 zł – przychód z punktu szpital

 

 

KOSZTY

Łączna kwota wydatków poniesionych przez Zakład w 2023 roku wyniosła 4 190 828,64 zł

 

W ramach poniesionych wydatków rozdysponowano w całości dotację z PFRON, Starostwa Powiatowego, budżetu Województwa Kujawsko- Pomorskiego oraz środków SODIR.
 

 

Wynik finansowy za rok 2023 wynosi – 17 375,93 zł

 

Przychód z działalności usługowej Zakładu Aktywności Zawodowej w Radziejowie
w poszczególnych latach kształtował się następująco :

 

Rok 2011 – 0 zł

Rok 2012 – 322 260,89 zł

Rok 2013 – 524 292,86 zł

Rok 2014 – 563 330,60 zł

Rok 2015 –561 428,66 zł

Rok 2016 – 720 908,53 zł

Rok 2017 – 763 332,58 zł

Rok 2018 –890 016,89 zł

Rok 2019 – 789 356,11 zł

Rok 2020 ˗ 633 302,90 zł

Rok 2021 ˗ 904 931,71 zł

Rok 2022- 1 654 738,32 zł

Rok 2023 – 1 644 342,90 zł

 

 

 

 

Przychody Zakładu Aktywności Zawodowej w latach 2011-2023 – poniższy wykres przedstawia ewolucję przychodów Zakładu osiągniętych z dotacji oraz działalności usługowej.

 

ZAKŁADOWY FUNDUSZ AKTYWNOŚCI

 

Na dzień 01.01.2023 roku stan konta Zakładowego Funduszu Aktywności

wynosił 210 628,09 zł

 

W trakcie roku budżetowego odnotowano następujące wpływy :

  • 190 408,00 zł – zwolnienia podatkowe
  • 16 835,87zł –odsetki bankowe
  • 27 908,05 zł – zysk za 2022 rok
  • 8 373,74 zł - trwały zarząd
  • 123,00 zł – pozostałe

Łącznie na rachunku bankowym ZFA w 2023 roku zgromadzono środki finansowe w wysokości 243648,66 zł.

 

 

Z posiadanych środków wydatkowano łącznie kwotę 189 961,57 zł w tym 57 829,77 zł przeznaczono na poprawę warunków pracy, natomiast kwotę 132 131,80 zł na wsparcie indywidualne pracowników z niepełnosprawnościami Zakładu.

 

 

Na dzień 31.12.2023 roku na rachunku bankowym ZFA pozostała kwota do wykorzystania
w następnym roku 264 315,18 zł .

 

Wpływy na konto Zakładowego Funduszu Aktywności ilustruje poniższy wykres, kwota 243648,66 zł to łączna kwota wpływów.

 

 

 

 

Zakładowy Fundusz świadczeń Socjalnych w 2023 roku

Stan konta na dzień 01.01.2023 r. wynosił 65 649,21

Wpływy:

  • Spłata pożyczek z ZFŚS – 47 048,00 zł
  • Odsetki bankowe - 5 806,72zł
  • Odpis ZFŚS - 112 897,40 zł

Łączna kwota zgromadzonych środków na rachunku ZFŚS na dzień 31.12.2023 r. wynosiła 231 401,33 zł.

W 2023 roku wydatkowano środki z ZFŚS w kwocie 140 555,00 w tym :

  • 35 500,00 zł – wypłata pożyczki ZFŚS na remont mieszkania
  • 41 470,00 zł- wypłata pomocy socjalnej na Święta Wielkanocne 2023 r.
  • 63 585,00 zł – wypłata pomocy socjalnej na Święta Bożego Narodzenia 2023 r.

Stan środków ZFŚS na dzień 31.12.2023 r. wynosił 90 846,33 zł.

 

 

TRANSPORT W ZAZ RADZIEJOW

Samochody będące własnością ZAZ Radziejów:

- VW C

aravelle CRA07TF – rok produkcji 2011

- MC Sprintcar CRA59TH – rok produkcji 2011

- Fiat Panda CRA43VM – rok produkcji 2005

- Fiat Seicento CRA74JJ – rok produkcji 1999

Samochód Fiat o raz Peugeot przeznaczone SA na potrzeby ZAZ w Radziejowie w celu rozwożenia cateringów.

Pozostałe samochody były wykorzystane do przewozu osób z niepełnosprawnościami przy zachowaniu reżimu sanitarnego, średnio przewożonych jest 28 osób pokonując 160 km danego dnia.

 

 

 

 

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie został utworzony przez Powiat Radziejowski aby dać szansę niepełnosprawnym mieszkańcom naszego regionu na pracę
i możliwość usamodzielnienia się. Głównym celem zakładu nie jest wypracowanie zysku lecz aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami, którym ciężko jest się odnaleźć na otwartym rynku pracy. Z wypracowanych przychodów Zakład finansował pracownikom udział w życiu społeczno-kulturalnym. Wszystko to po to aby w jak największym stopniu przygotować ich do podjęcia pracy na otwartym rynku.
Rok 2023 dla zakładu nie był satysfakcjonujący ponieważ sytuacja gospodarcza
i ekonomiczna państwa nie wpływa dobrze na funkcjonowanie tego rodzaju działalności. Wciąż rosnące koszty produkcji pochłaniają wypracowany dochód a co za tym idzie pogarsza płynność finansową Zakładu. Pomimo tych problemów liczymy, że efekty naszej pracy będą zauważalne i pozytywnie odbierane przez społeczeństwo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


/rails/active_storage/blobs/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBaGNNIiwiZXhwIjpudWxsLCJwdXIiOiJibG9iX2lkIn19--477bd63061256605b872f2d022cfd14935ff069e/SPRAWOZDANIE%20Z%20DZIA%C5%81ALNO%C5%9ACI%20ZAK%C5%81ADU%20AKTYWNOSCI%20ZAWODOWEJ%20W%20RADZIEJOWIE%20ZA%20ROK%202023.docx